Print Friendly

post_image

علل درد مفصل گیجگاهی - فکی

علت ایجاد بیماری‌های مفصل گیجگاهی فکی هنوز به‌طور کامل شناخته شده نیست ولی ترکیبی از عوامل مختلف در ایجاد آن نقش دارد که در رأس آنها « استرس» نقش ویژه‌ای در ایجاد و پیشرفت این بیماری دارد.
سایر عوامل عبارتند از: به هم‌فشردن یا ساییدن دندان‌ها روی یکدیگر که باعث خستگی و درد عضلانی می‌شود. در اغلب افراد به‌هم‌فشردن یا ساییدن دندان‌ها روی یکدیگر در هنگام استرس رخ می‌دهد.
سابقه ضربه به سر، صورت یا فک: در این موارد امکان جابه‌جا شدن مفصل و تغییر استخوان‌های ناحیه و تبدیل آن به مشکلات مفصلی وجود دارد.
برخی از بیماری‌های مفصلی مثل التهاب مفصلی، آرتریت روماتویید، می‌توانند باعث خورده شدن مفصل شوند.
گروهی دیگر از بیماری‌های سیستم ایمنی نیز می‌توانند اثر مخربی بر سلامت مفصل داشته باشند. برخی از ناهنجاری‌های دندانی می‌توانند باعث انحراف فک در هنگام بسته شدن فک شوند. این اشکالات می‌توانند زمینه ایجاد مشکلات مفصل گیجگاهی فکی را در آینده فراهم کند.

اتصال استخوان فک پایین به مجموعه استخوان‌های سر و صورت از طریق عضلات و مفصل گیجگاهی فکی فراهم می‌شود. این اتصال دقیق امکان صحبت کردن، جویدن، بلعیدن و خمیازه کشیدن را برای ما فراهم می‌کند. اگر اشکالی در نحوه فعالیت عضلات و مفصل رخ دهد فرد دچار بیماری مفصل گیجگاهی فکی شده است.

بیماری مفصل گیجگاهی - فکی ممکن است خود را با علایمی اینگونه نشان دهد:

*‌ سختی و درد هنگام حرکت فک پایین

* سردرد مخصوصا اگر در دو طرف سر اتفاق بیفتد

* دندان ‌دردهای مبهم

* اختلال در باز کردن دهان

* درد و خستگی هنگامی که یک خوراکی سفت را می‌ جویم

* سر و صدا در مفصل فک

* گوش‌ درد

* گردن‌ درد

* دندان ‌قروچه یا فشردن دندان‌ها به هم هنگام خواب یا بیداری

متوجه می ‌شوید که بیماری مفصل فکی ممکن است، خود را به گونه‌های عجیب و غریبی، حتی دندان ‌درد و گوش‌ درد بروز دهد. درد یا محدودیت حرکتی که به دنبال بیماری این مفصل اتفاق می ‌افتد، ممکن است درجات گوناگونی داشته باشد. درد ممکن است از یک ناراحتی اندک تا دردهای کشنده و غیر قابل تحمل متغیر باشد. محدودیت حرکت فک هم ممکن است از مختصری ناراحتی هنگام باز کردن فک تا قفل شدن کامل فک اتفاق بیفتد.

اغلب مواقع این ناراحتی یک بیماری پیش ‌رونده است و اگر درمان نشود، وارد مراحل جدی‌تر و وخیم‌ تری خواهد شد، بنابراین اگر در عملکرد فک خود و مفصل گیجگاهی - فکی‌ تان مختصری اشکال احساس می ‌کنید، آن را سرسری نگیرید و در این مورد با یک دندانپزشک مشورت کنید.

منبع: تبیان، همشهری آنلاین

دکتر عادل باقر پور، متخصص مغز و اعصاب (نورولو‍ژی)
آدرس : تهران، میدان ونک، کوچه بیستم گاندی، پلاک ۱۰، طبقه همکف

دکتر هادی شجاعی، فوق تخصص درد